Thumbnail of the work of Giovanni Boccaccio De claris mulieribus depicting Faltona Betizia Proba kept at Biblioteque Nationale de France, Département des Manuscrits , Western Division.
If Petrarch had written the "De viris illustribus, Boccaccio felt the need to write an opera that spoke of famous women. So he set to work and in just one year he completed his "De claris mulieribus", where through presentazionne of 106 female characters, from Eva to Isis, from Lavinia to Clelia ... wanted to provide examples of the quali meditare, che fossero stimolo alla virtù.
Il grande Boccaccio ci lascia ancor oggi, con la sua opera, materia di meditazione e ci esorta a considerare l'importanza del ruolo socio-culturale della donna nella società di tutti i tempi, oltre che a lasciarci sedurre dal fascino di individualità forti, la cui femminilità è solo uno degli elementi formativi di essa.
Tra i tanti nomi di divinità, figure mitologiche, regine, donne di Stato.... tutte più o meno famose, tutte più o meno individualità di grande fascino, figura quello di Faltonia Betizia Proba , nota poetessa romana, considerata la più importante del periodo della tarda latinità.
Faltonia Betizia Proba visse nel IV secolo.
Apparteneva ad una famiglia aristocratica; il nonno , il padre ed il fratello erano stati consoli. Pagana di educazione, si convertì al Cristianesimo. Fu sposa e madre di due figli. Anche il marito apparteneva ad una delle più illustri famiglie di Roma e ricoprì cariche importanti. Entrambi possedevano gli Hortii Aciliorum, al Pincio. Entrambi, anche se il marito morì molti anni prima di lei, furono sepolti nella Basilica di Sant'Anastasia al Palatino.
Le opere che si ritiene la poetessa abbia scritto prima della sua conversione sono due poemi, dei quali solo uno è pervenuto fino ad oggi. Ma è interessante, soprattutto, il Cento Vergilianus de laudibus Christi o, più semplicemente, De laudibus Christi, composto intorno al 362. Si tratta di un centone virgiliano: 694 esametri su un argomento cristiano: la creazione del mondo, la vita di Gesù, episodi accuratamente selezionati dell'antico e del nuovo Testamento... Un'opera che, nonostante il parere contrario di alcuni, ebbe successo e fu molto famosa al suo tempo, che in un'epoca come quella, di confronto sui temi cristiani e di frequenti "anatemi", superò la "censura" e poteva essere recitata in pubblico, che non fu mai considerata eretica ma fu solo inserita tra gli scritti apocrifici. L'opera, senza dubbio, significant importance, when considered as the testimony of a transition: the transformation of pagan culture dell'antecedente aristocratic circles in the Christian one. Faltona, educated woman, as we attest to his relationship with some eminent personalities his time, creating a synthesis between the Christian element which comes from the Holy Scitture and the pagan culture that came from an excellent classic, in fact the 'work is a rehashing of the Holy Scriptures in the language of Virgil. Faltona with his work also testifies to the existence of women's groups to study the Scriptures, the study provided the previous reflections, and baptism and developed after extensive dialogue with and reflection.
The work, also on the literary, it is interesting for the style that today we might assimilate to that of flashbak, as the author chooses and arranges the verses, taking into account the importance of combinations and their evocative power to give a color, a personal interpretation to the facts. The author will not use technical language, a theological terminology, his vision of Christianity that geared more towards the lively debate theological, poetic expression to the same content doctrinal and spiritual element in the eschatological Christian doctrine of salvation is the center of the work, but it is told with strong color Virgil: civil war that forces us to reflect on the precariousness of the human condition through the chaos, we proceed to salvation from suffering to hope. In this "environment" Virgil's full of eschatological content in this "environment" that starts from the civil war to prophesy a new golden age, the substance of the Christian message of salvation remains intact.
modern spirit, could not be true if you had some awareness that human values \u200b\u200bcan be detected anywhere at any time, the pair plays Faltona Adam-Eve as a model of love free from any kind of desire to possess or submission of woman by the man.
sensitive, as perhaps were the first Christians who were still imbued with the "Roman law", the importance of justice, particular in the human and social, the poet denounces and condemns the greed and selfishness, wealth and fraud and, more importantly, because her testimony in the merger of the most substantial and significant of the two cultures, the "Roman" and pagan "Roman" Christianity, focused his reflection on the responsibility of individual choice. Good and / or bad are the results of a human choice. But the vision of existential Faltona takes on the character more distinctly Christian, when the poet welcomes the theme of divine forgiveness, which in fact Christianity is the most important news.
rosalia de old
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